I dag är det mycket populärt och enkelt att starta webbutik. Genom att ha en välorganiserad och snygg webbutik kan man ständigt locka nya kunder. Dock är det en hel del saker som är bra att tänka på innan man öppnar en egen webbshop. Man bör noga tänka igenom anledningen och ändamålet med butiken. Vill man sälja tjänster och varor över nätet eller vill man endast informera kunder om sitt företag och dess tjänster. Om man endast vill informera kunder om tjänster är det kanske smidigare att göra en hemsida med samlad information. En webbutik kan vara användbar för att locka nya kunder, informera befintliga kunder eller som ett komplement till en fysisk butik om en sådan existerar. Något som har blivit allt mer populärt är att erbjuda rabatter via webbutiken och sedan använda den fysiska butiken som ett sorts provrum. Många kunder vill gärna kunna prova produkter fysiskt i en butik för att sedan kunna köpa sina varor över nätet i lugn och ro.

Det första man bör göra då man tänkt starta webbutik är att ha en kalkyl över budgeten. Hur mycket får webbutiken kosta och hur stor kommer den eventuella försäljningen att vara? Hur skall du förvara dina produkter? Är du i behov av ett större lagerutrymme eller kan produkterna förvaras hemma? Det är även viktigt att ha koll på fraktkostnader och hur produkterna förpackas. För att grunda en webbutik behövs även ett domännamn. Det är klokt att använda ett domännamn som liknar företagsnamnet, främst för att underlätta för dina kunder. Namnet får gärna vara unikt samtidigt som det skall vara lätt att minnas och enkelt att uttala. Om man även planerar att sälja utomlands kan det vara bra att kolla upp vad motsvarande domännamn blir på till exempel engelska. Det går också bra att skapa flera domännamn till sin webbutik och att registrera flera domänändelser som bland annat .se, .nu och .com. På detta sätt minskar risken att ett motsvarande domännamn registreras under något annat prefix.

En annan viktig aspekt är designen och utseendet på din webbutik. För en enklare webbutik finns det många olika program på nätet som man kan använda sig av för att enkelt skapa och underhålla sin webbshop. Till en större webbutik med rabattvaror och varukampanjer behöver man oftast använda sig av ett mer avancerat program. Som företagare helst vill man locka kunder till sin webbutik och många föredrar en tydlig och lättnavigerad sida samt att sidan hålls uppdaterad med aktuella rabatter, erbjudanden och kampanjer. En annan förutsättning för att kunder skall hitta till din webbshop är att skapa god integration med sociala medier och ständigt hålla informationen uppdaterad. För att kunderna skall känna sig trygga att handla i din webbutik bör det framgå information om hur det går till att handla, leveranskostnader, fraktlösningar, betalalternativ och uppgifter om företaget. Genom att ge kunderna den service man utlovar garanterar man nöjda kunder och ett gott rykte vilket ofta leder till att kundkretsen utökas.

  • Vilken företagsform ska jag välja för en webbutik?

    Det finns olika företagsformer att välja bland beroende på företagets uppsättning. Är man flera som ansvarar för bolaget kan man starta ett aktiebolag eller handelsbolag. Är man däremot ensam kan man starta en enskild firma vilket ofta räcker innan man kommit upp i omsättning. Är man flera som har tänkt driva försäljning endast under en begränsad tid kan det vara klokt att starta en ekonomisk förening istället för ett bolag.

  • Krävs det några särskilda tillstånd?

    För att starta en webbutik där man idkar försäljning förutsätts att du har ett registrerat företag. Det finns även en del regelverk som bör följas då man startar egen webbutik. De två viktigaste lagarna är e-handelslagen samt distans- och hemförsäljningslagen. E-handelslagen är till för att skydda konsumenter som handlar på nätet och distans-och hemförsäljningslagen reglerar din handelsverksamhet på nätet.